سفر به تنگه رغز

از پارسال ،فکر  رفتن به تنگه رغز ذهنمو مشغول کرده بود و هر دفعه با فکر کردن بهش هیجان زده می شدم، تا اینکه امسال عید، رفتن به رغز رو جزو اهداف و برنامه هام گذاشتم، و بالاخره با پیشنهاد و همفکری دوستم احمد، تصمیم گرفتیم  برنامه رو  هفته آخر مردادماه اجرا کنیم.اما از اونجایی که یکسری از بچه ها تصمیم داشتن اون هفته به دماوند صعود کنن، برنامه یک هفته عقب افتاد و تاریخ ۲ شهریور برای حرکتمون از تهران قطعی شد. با توجه به تجربیات دوستان و گروه های دیگه در مورد شلوغی دره  تصمیم گرفتیم شنبه داخل تنگه بریم که خلوت باشه و دچار مشکلات سایر تیمها نشیم.به همین خاطرتیم ۱۴ نفره ما، پنجشنبه عصر از ترمینال جنوب به مقصد داراب حرکت کردیم.

سفر به رغز
حسابی ذوق زده ایم میدونم

لازم به یادآوریه که فاصله تهران- داراب حدودا ۱۶ ساعته .یعنی ۴ ساعت با شیراز فاصله داره.  البته ما با هماهنگی که با لیدر محلی آقای خرسند انجام داده بودیم، سه راهی دولت آباد ، ۲۵ کیلومتر مونده به داراب پیاده شدیم و ایشون با نیسان یا به قول خودشون سایپا اومدن دنبالمون تا ما رو تا محل اقامتمون در حسن آباد ببرن.رسیدیم به محل اقامتمون که یه باغ بزرگ و با صفا بود و با استقبال گرم خانواده آقای خرسند مواجه شدیم و واقعن مهمان نوازیشون ما رو تحت تاثیر قرار داد.

سفر ۱۶ ساعته ، کمی بچه ها رو خسته کرده بود، بعد از خوردن نهار و کمی استراحت ،  سمت یه دیواره در نزدیکی تنگه برای آموزش فرود به بچه هارفتیم، خدا رو شکر اکثر بچه ها با تکنیکهای فرود آشنا بودن به جز چند نفر که اونا هم با آموزشهای اقای خرسند، خیلی سریع یاد گرفتن. از اونجایی که ی برنامه سنگین و پر از استرس و هیجان در  انتظارمون بود، روز جمعه رو به استراحت و تفریح گذروندیم تا بچه ها با انرژی مثبت و خوب برای ورود به تنگه آماده شن، بعد از خوردن شام که یه املت لذیذ و بی نظیر بود، هر کدوم از بچه ها وسایل و تجهیزات فرودشون رو تحویل گرفتن که این وسایل شامل:کلاه، هاردنس، کارابین،پیچ و هشت (ابزارهای فرود) که برای این برنامه الزامیه ،و  وتسوت (لباس غواصی) و جلیقه نجات می شد.  با توجه به سرمای آب و مدت زمان زیاد برنامه،توصیه اکید میکنم که از جلیقه نجات استفاده کنین .و نکته دیگه برای این برنامه حتما از یه کفش مناسب که روی سنگهای خیس لیز نخوره، استفاده کنین تا خدای نکرده مشکلی براتون پیش نیاد.

خب یکم راجب تنگه رغزبدونیم

تنگ رغز داراب به لهجه محلی (Reghez) گفته می شه. رغز یکی از دره های زیبا و بکر ایران به حساب میاد که در منطقه حسن آباد در ۳۰ کیلومتری شهر داراب استان فارس قرار داره .این دره که با دیواره های بلند در اطرافش محصور شده، حدودا از ۶۴ آبشار بلند و کوچک و منحصر به فرد و۱۰۰حوضچه زیبا تشکیل شده . از بین این همه آبشار بی نظیر، ۱۲ آبشاربرای فرود نیاز به طناب و تجهیزات داره که واقعا حس هیجان بهتون منتقل میکنه و حسابی کیف میکنین.ارتفاع فرودها حداقل ۶ و حداکثر ۶۵ متر و مابقی آبشارها با پرش در آب قابل گذره . حوضچه‌های زیر آبشارها حداقل ۶ و حداکثر ۲۰ متر عمق دارند.

تنگه رغزطبق قرار قبلی ساعت ۳صبح  بیدار شدیم ,و با سایپا اقای خرسند سفر ماجراجویانه ما شروع شد، هیجان و شوق رو تو صورت تک تک بچه ها می دیدم، یه باد خنکی شروع به وزیدن کرده بود ، برای ما که پشت وانت بودیم، کمی هوا سرد بود. حدود ۲ ساعت نیسان سواری داشتیم که گاهی مسیر سنگلاخی و با سربالایی یا شیب بسیار تند می شد و صدای بچه ها از هیجان سر به فلک می گذاشت، تا به نقطه ای رسیدیم که دیگه جاده نبود و باید پیاده می رفتیم. تا سرچشمه حدود یک ساعت و نیم یه کوهپیمایی نسبتا سبک داشتیم. با رسیدن به سرچشمه، هوا رو به روشنی می رفت، همونجا صبحونه رو خوردیم و لباس های غواصیمون رو پوشیدیم.

آب رغز  از این منطقه آغاز می‌شد با ایجاد حوضچه‌ها و آبشارهای طبیعی تا دره جنوبی امتداد داره  و نهایتا در آبگیرهای انتهایی به زمین باز میگرده. گروه های دیگه ای هم از اصفهان و کرمان اومده بودن، اما زودتر از همه وارد تنگه شدیم و این موضوع به تیم ما فرصت و قدرت مانور بیشتری میداد. کم کم صدای خروش آب رو می شنیدم، صدایی لذت بخش و فریبنده، از همون بدو ورود به تنگه مسحور زیبایی و عظمتش میشین، اول پیاده روی با خودت می گفتی وسط این بیابون ، آخه آبشارش کجا بود؟! اما عجب عظمتی، عجب شکوهی.بی خود نیست که بهش می گن عروس دره های ایران، از اونجایی که دیوارها خیلی بلنده،نور خورشید رو نمی بینی و از شانس ما اون روز باد خنکی هم می وزید و هوا بس ناجوانمردانه سرد شده بود،  هنوز خیلی راه نیومدیم که حوضچه ها شروع شدش و باید  داخل آب میرفتیم ، دیگه راه برگشتی نداری،باید یه مسیر ۴ کیلومتری رو پیمایش کنی، مسیری همراه با شنا، شیرجه، فرود و سنگ نوردی، هیجانی بالاتر از این می تونید تصور کنید؟؟هر کدوم از حوضچه ها و دیواره های اطرافش زیبایی منحصر به فردی داشت که شمارو مجذوب خودش میکرد. من به دره ها و تنگه های زیادی قبلا سفر کردم ،گونه های مختلفی از ماهی ها و آبزیان دیده بودم، اما ماهی های اینجا یه تفاوت بزرگ با بقیه هم نوع هاشون داشتن، ماهی های بزرگ و زیبایی بودن که از ما فرار نمی کردن و در کنار ما انگارمیرقصیدن…

این حس عالییییه، واقعا باید تجربش کنیدتا حال منو درک کنین

تعدادی از آبشارها ، اجبارا برای عبور نیاز به ابزار فنی دارن که مشخصاتشونو براتون میگم :
۱- آبشار نگين: ارتفاع ۱۶ متر، عمق آب ۸ متر و طول حوضچه ۴۱ متر
۱۱- آبشار يادگار: ارتفاع ۴ متر، عمق آب ۸ متر و طول حوضچه ۱۱ متر
۱۲ آبشار وداع: ارتفاع ۴۶ متر، عمق آب ۱۰ متر و طول حوضچه ۷ متر

تنگه رغز داراب فارس

با اینکه ما تمرین فرود کرده بودیم، اما فرود از این آبشارها داستان متفاوتی داشت، گاهی آب از بالای سرت سرازیر می شد، یه وقتایی زیرپات و بعضی وقت هاهم روی صورتت بود و هیجان و استرس فرود رو حسابی بالا می برد . با اینکه هر کدوم از این فرودها انرژی زیادی  از ما می گرفت و گاهاً موجب ترس و استرس بچه ها می شد، اما با فرود اومدن و پریدن داخل آب ،همه اونها فراموش می شد و آماده می شدی برای ی فرود یا شیرجه دیگه.خوشبختانه علاوه بر آقای خرسند که لیدری مجرب و حرفه ای بود، چند تا از بچه ها سنگ نورد و صخره نورد بودن واین موضوع باعث می شد نگرانی کمی داشته باشم، حدود ۱۴ تا فرود داشتیم، که البته یکی دو موردشو می شد شیرجه زد..فقط موضوعی که کمی بچه ها رو آزار می داد، سرمای هوا بود که موجب افت فشار و لرزش شده بود.بعد از حدود ۳ ساعت پیمایش به  نقطه ای رسیدیم که بچه ها رو کلی هیجان زده کرد، چون می شد  اونجا دراز کشید و حموم آفتاب گرفت.یکی از جاهای پرهیجان مسیر ، سرسره بود نه از اون سرسره ها که تو پارک آبی ازادگان یا هر پارک ابی دیگه میبینید، چیزی فراتر ازون که هیچ جای دیگه نمی تونید تجربه کنید، آدرنالین و هیجان محض…

جون میداد واسه اینکه تو افتاب لم بدی

بعد از حدود۸ ساعت فرود و شیرجه و شنا، رسیدیم به آخرین آبشار با کلاهکی زیبا ، به نام آبشار وداع که باید فرود می اومدیم ، بلندترین فرودبه حساب میومد و واقعا یه جورایی ترسناک بود، کم کم کم میتونستی خستگی رو در چهره بچه ها ببینی.خوشبختانه بدون مشکل ، همه بچه ها این آبشار رو هم فرود آمدن و وارد یه حوضچه بی نظیر دیگه شدیم.من خودم فکر می کردم سخت ترین مرحله کارو گذروندیم و وارد مرحله آسون قرار بشیم، اما زهی خیال باطل، تازه وارد ماجرای سنگ نوردی و  شدیم . آقای خرسند گفته بود حدودن یک ساعت راه مونده تا به ماشین برسیم ، اما زیاد به زمانبندی اعلام شده از طرف لیدرها توجه نکنین ،این بلایی بود که من همیشه خودم سر بچه های گروهم می آوردم و الان گریبان خودمو گرفته بود . القصه بعد از حدودیه ساعتی  به پایان دره و ماجراجوییمون رسیدیم، خسته اما خشنود از یک سفر رویایی که به پایان رسید.بعد از این سفرماجراجویانه باز به این جمله رسیدم که ایران بهشتی  زیباست که باید دید و ازش محافظت کرد، بدون شک تنگه رغز یکی از اون زیبایی های بهشتیه که باید دیده و محافظت بشه.

چند پیشنهاد برای دوستانی که این مسیرو میخوان برن

۱-در طول مسیر دره، جای مناسبی برای کمپ واینکه بخواین شب بمونین نیست. البته یک فضای کوچک برای ۲-۳ چادر وجود داره اما جای خیلی خوب نیست. به همین دلیل اغلب گروه ها برنامه رو یه روزه می بندن و صبح زود استارت میزنن. ما ساعت ۳:۳۰ صبح حرکت کردیم و تقریبا ۶ عصر از دره خارج شدیم. با توجه به تعداد کم و سرعت نسبتا خوب گروه ما، خیلی سریعتر از این فکر نمی کنم بشه برنامه رو اجرا کرد.پیشنهاد میکنم در صورتی که زمان خالی دارین  وسط هفته برنامه رو اجرا کنین که دچار ترافیک گروه های دیگه نشین.
۲- مسیر حتما به راهنما نیاز داره.

۳-نیاز به تجهیزات فنی رو جدی بگیرید و درباره جلیقه و کلاه اصلا کوتاهی نکنید.

۴-یکی از سختی های مسیر که نیازه همه افراد براش آمادگی داشته باشن سرمای آب دره است. البته آب خیلی سرد نیست اما چون مدت زیادی داخل آب هستید، بعد از ۱-۲ ساعت دمای بدن افت می کنه و میتونه خطرناک بشه. هم به جهت نزدیک شدن به شرایط هیپوترمی و هم به جهت کاهش تمرکز به دلیل لرزیدن غیر ارادی بدن.
۵- در طول مسیر آب قابل خوردن وجود نداره و آب دره هم چون خودتون ازش عبور کردید کم کم گل آلود میشه و قابل خوردن نیست.
۶-از آب و ارتفاع نباید بترسید و آشنایی با مهارت شنا الزامیه.
۷-فصل مناسب برای دیدن این دره تابستونه که هم درجه حرارت آب قابل تحمله و هم ریسک بارندگی وجود نداره.

۸-آب‌بندی کوله پشتی باید به بهترین روش انجام بشه ،قرار دادن وسیله مورد نظر در یک زیپ‌کیپ وبعد هم ۲ یا ۳ نایلون فریزر و در نهایت قرار دادن کیسه بزرگ پلاستیکی در کوله و گذاشتن کلیه وسایلتون و گره زدن ، در ضمن قبل از بستن و گره زدن نایلون‌ها، هوای داخل کیسه ها روتا جایی که ممکنه خالی کنید،نکته ای که خود من رعایت نکردم و خیلی بهم فشاراومد.

۹-مناسب‌ترین کوله برای این برنامه کوله‌های مخصوص دره‌ نوردی و غارنوردیه ، چرا که هم آب به خودش نمیگیره ، هم آب به راحتی ازش خارج می‌شه.

۱۰-حتما یه کیسه زباله برای جمع اوری زباله های گروه همراه خودتون ببرین ، خواهشا بهش توجه کنین .

۱۱-به وضع هوا و پیش‌بینی سازمان‌های هواشناسی توجه داشته باشین و خطر باران رو جدی بگیرین.

۱۲-هر چه تعداد افراد کمتر باشه ایمنی و سرعت برنامه افزایش پیدا میکنه.

خلاصه ی  این برنامه و مهمترین نکته که بخوام در آخر بهتون بگم، حتماً با آمادگي ذهني و جسمي كافي وارد تنگه بشين چون اين برنامه جزو برنامه‌هاي جدي و دشوار به حساب مياد که کوچکترین اشتباه میتونه عواقب خطرناکی داشته باشه. اگه به خودتون و تیمی که همراه شما هستن مطمئنید وارد دره بشین چون از اولین فرود که پایین رفتین دیگه راه برگشت ندارین. اما اگه با آمادگی رفتین و به سلامت از دره خارج شدین یکی از رویایی ترین روزهای عمرتون را گذروندین.

حسن
سلام ، حسن هستم، یک جوون ایرانی که عاشق ایرانه و می خواد گوشه به گوشه این مملکت سرشار از زیبایی رو ببینه و در کنارش جهانگردیم شروع کنه، جوونی که خیلی کارا کرد تا بتونه خودش و تواناییهاش رو پیدا کنه و به هر دری زد تا بتونه به آرامش برسه تا اینکه گنج رو پیدا کرد، البته این پیدا شدن، ی جور گم شدن بود ، اونم گم شدن در طبیعت بود ، گم شدنی که منجربه پیدا شدن خودش شد! طبیعتی که باعث میشه دیگه اون بی نیاز از هر چی مخدر و مسکن و آرام بخش باشه و به تنهایی خودش ی داروی انرژی زای هسته ایه! اینجا می خام شما رو با دنیا و حال و هوای خودم در سفرها آشنا کنم.