راهنمای کامل طبیعت گردی|قسمت دوم

فصل برگ های زرد و طبیعت گردی های پرخاطرش داره تموم میشه و فقط یک ماه ازش مونده بخاطر همین تصمیم گرفتم راهنمای طبیعت گردی رو  تموم کنم تا این یک ماه را به بهترین نحو خاطره سازی کنید. تو قسمت اول در مورد لباس مناسب ، اصول ،استراحت گاه های طبیعت گردی و … صحبت کردم . در ادامه مقاله با من همراه باشید تا با اطلاعات و آمادگی کامل به دل طبیعت بزنیم.

نکات برپایی چادر

برپایی چادر

اگه قصد دارید شب رو تو طبیعت بگذرونید به همراه خودتون حتما یک چادر بردید ولی باید در نظر داشته باشید که نباید چادر رو هر جایی برپا کنید.سعی کنید چادرتون :

  • دور از بستر رودخانه‌‌ها
  • دور از محل حیوانان و آغل ها
  • دور از محل ریزش سنگ
  • دور از شكاف‌های یخی
  • دور از مسیر بهمن
  • دور از مسیر گذر ماشین‌و خودروها

باشه.بعد از اینکه چادرتون رو تو یک مکان مناسب برپا کردید باید یه سری نکات هم داخل چادر رعایت کنید.مواردی مثل:

  • قرار ندادن وسایل تیز و آتش زا داخل چادر
  • اطمینان حاصل کردن از درب ظروف مواد غذایی و ریختنی
  • در دسترس بودن وسایل ضروری

فواید عصای کوه نوردی

عصای کوهنوردی

اگه زیاد به کوه نوردی و طبیعت گردی میرید استفاده از یک عصا بهتون کمک میکنه تا در مسیرهای دشوار راحتتر گام بردارید و در مصرف انرژی صرفه جویی کنید.چندین دلیل وجود داره که شما باید از عصای کوه نوردی استفاده کنید:

  • عصای کوه نوردی باعث میشه تا فشارهایی که از سطح زمین به پای شما وارد میشه تا حد زیادی کاهش پیدا میکنه
  • باعث میشه تا در زمین های ناهموار از ایمن بودن سطح اطمینان حاصل پیدا کنید.
  • باعث حفظ انرژی میشه.
  • برای دور کردن حیوانات وحشی و دفاع از خودتون میتوید ازش استفاده کنید.
  • به عنوان ستون چادر میتونید ازش استفاده کنید.

اصول گام برداری در صعود

گام برداری در صعود

اگه جزء اون دسته از طبیعت گردا هستید که بیشتر مسیرتون کوهستانی هست،بهتره که اصول زیر رو رعایت کنید تا به بدنتون فشار زیادی وارد نشه.

  • در هنگام حرکت فاصله ی پاها باید به اندازه عرض شانه ها باشه و پا نباید زیاد از حد باز بشه .
  • بدن در هر حالتي ايستاده بر سطح افق،عمود باشه.
  • ابتدا پنجه و بعد پاشنه پا روي زمين قرار بگیره.
  • در هر گام پاي تكيه گاه صاف سپس پاي بعدي از زمين برداشته بشه (نبايد با زانوي خم صعود كرد)
  • تمامي كف پا روي زمين قرار بگیره، باستثناء شيبهاي تند كه با نوك پا بایدگام بردارین، استفاده از نوك پاموجب خستگي زودرس عضلات پا ميشه.
  • گام برداری باید با حركت يكنواخت، قدم ها يكسان و با ريتم منظم باشه
  • در شيب هاي بالاي ۲۰ درجه بهتره که، بصورت زيگزاگي صعود کنید. البته هر چه شيب بيشتر ميشه بايد زاويه بين دوخط زيگزاگ كمتر وطول مسير زيگزاگ باتوجه به پهناي منطقه مانور، بيشتر بشه.
  • برگرداندن عضله به حالت اولیه بسیار مهم است (چون هر اندازه عضله فشرده تر و درحالت انقباض باشد انرژی بیشتری جذب می کند)
  • با تنظیم تنفس و گام خود ، از بالا رفتن ضربان قلب ودر نهایت خستگی زودرس جلوگیری کنید (در حالت عادی هر دو گام یک دم و بازدم) و تنفس باید بوسیله بینی و کامل صورت بگیره ( در اصطلاح دیافراگمی باشه) .
  • تنفس از طريق بيني انجام بشه چون تنفس از دهان باعث خشگي گلو، تشنگي و در هواي سرد سرماخوردگي و عفونت گلو میشه.
  • در شيب هاي تند و ارتفاعات بالا با هر گام دم و با گام بعدي عمل باز دم را انجام بدین.
  • پس از هر يك ساعت حركت پنج دقيقه استراحت کنید و از منظره لذت ببرید.
  • براي هر صعود مهم ترين مسئله تقسيم صحيح انرژيه.

سعی کردم کلیه موارد ضروری در طبیعت گردی رو تو این دومقاله بگم(قسمت اول راهنمای طبیعت گردی ).اگه تو این فصل زیبا دارین میرین طبیعت حسابی جای ما رو هم خالی کنید و از نکاتی که گفتم استفاده کنید تا بهترین خاطره ها رو برای خودتون و عزیزانتون بسازید.مواردی که گفتم بر اساس تجربه دوستان و خودم بود.شما هم اگه تجربه یا اطلاعاتی در زمینه طبیعت گردی دارید.قربون دستتون همین پایین تو کامنت ها به اشتراک بزارینش تا همگی استفاده کنیم

 

«
مهدی حسن زاده
راستشو بخواین تا قبل از دانشگاه از سیستم خونه فقط برای بازی استفاده میکردم،اما اینقدر تو این دوره به برنامه نویسی علاقه پیدا کردم که تموم وقتمو با این کار میگذرونم.در حال حاضرم به عنوان مدیر فنی استاپسی فعالیت می کنم.به سفر،شنا و فوتبال علاقه خاصی دارم و حاضر نیستم بخاطر هیچ کاری از علایقم بگذرم.

ارسال دیدگاه